Wat hebben we wel gerealiseerd en wat niet?
- De bedrijventerreinenvisie is vastgesteld door de gemeenteraad. De eerste stappen in de uitvoering zijn gezet, waaronder het opstellen van selectieve uitgiftecriteria voor de gemeentewerf in Peize. Daarnaast zijn de voorbereidingen gestart voor de uitvoeringsagenda in 2025.
- Als gemeente hebben wij ons actief laten zien tijdens verschillende bijeenkomsten zoals onze jaarlijkse Ondernemersprijs bijeenkomst, het organiseren van Startfest, collegebezoeken aan verschillende bedrijven en diverse G10-bijeenkomsten.
- Centrumvisie Roden: op basis van het koopstromenonderzoek is er een start gemaakt om nieuwe bedrijvigheid in het centrum van Roden te acquireren. Ook hebben we de basis gelegd voor een terrassenbeleid en reclamebeleid dat later zal worden aangeboden. Daarnaast zijn wij actief betrokken bij de VTB-ontwikkelingen, waarbij wonen en werken in het centrum worden gecombineerd.
- Samen met de Noord-Drentse gemeente hebben wij een aanvraag ingediend voor de regiodeal. Met deze aanvraag willen wij de brede welvaart in dit gebied toekomstbestendiger maken. In totaal is er 15 miljoen toegekend voor Noord-Drenthe.
- Namens de Noord-Drentse gemeente nemen wij actief deel in de kwartiermakerij en het opzetten van de Economische Agenda Nij Begun. Hiermee zorgen wij ervoor dat de belangen van de Noord-Drentse economie goed vertegenwoordigd zijn in de agenda. In 2025 vindt hierover vaststelling plaats.
- Samen met de Regio Groningen-Assen hebben wij afstemming over de uitgifte van gronden op bedrijventerreinen en werken wij met andere gemeenten intensief samen op het gebied van gezondheidseconomie.
- Er is uitvoering gegeven aan de Uitvoeringsagenda Recreatie en Toerisme 2024-2025. Daarnaast is uitvoering gegeven aan onderdelen van het programma Vitale Vakantieparken op het vlak van advies en begeleiding.
- De raad heeft besloten Marketing Drenthe als uitvoerende organisatie in 2024 een subsidie te verlenen van € 35.000,- voor de uitvoering van de gestelde marketingacties voor Veenhuizen binnen de investeringsagenda Koloniën van Weldadigheid.
- De accountmanager Sociaal Domein bracht de wensen van werkgevers en werkzoekenden in kaart en stimuleerde praktijkleren, skills-based werven en de inzet van statushouders. Daarnaast organiseerden we StartFest en faciliteerde de accountmanager de ontwikkeling van leerlijnen door scholen en werkgevers te verbinden.