Hierna wordt aangegeven welke doelstelling met de betreffende verbonden partij wordt nagestreefd. In het kader van het vermelden van beleidsvoornemens wordt aangegeven welke bijzondere ontwikkelingen zich voordoen. De opgenomen bedragen zijn afgerond naar een veelvoud van € 1.000.
1. Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
Doel: de gemeente Noordenveld maakt deel uit van de gemeenschappelijke regeling (GR) Veiligheidsregio Drenthe (VRD). Deze GR is een wettelijke verplichting op basis van de Wet veiligheidsregio’s. De 12 Drentse gemeenten financieren gezamenlijk voor een groot deel de veiligheidsregio Drenthe. Naast de 12 Drentse gemeentelijke bijdragen wordt de VRD voor een (klein) deel gefinancierd vanuit een Brede Doeluitkering (BDUR) van het Rijk. De VRD behartigt de belangen van de Drentse gemeenten op het terrein van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening in de regio. Daarnaast heeft de VRD de zorg voor een adequate samenwerking met de gemeenschappelijke meldkamer Noord Nederland. Ook is de VRD verantwoordelijk voor de gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Vestigingsplaat s: Assen.
Betrokken : alle 12 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang/bevoegdheid : het bestuur van de VRD is verantwoordelijk voor de brandweerzorg en rampen- en crisisbeheersing in Drenthe. Het algemeen bestuur bestaat uit alle Drentse burgemeesters. Een afvaardiging vanuit het algemeen bestuur vormt het dagelijks bestuur. Het veiligheidsbestuur wordt geadviseerd door het Directieoverleg Veiligheid. Hierin zitten de verantwoordelijke managers van de politie, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en regionale brandweer, onder voorzitterschap van de coördinerende gemeentesecretaris (Emmen).
Financieel belang : De gemeentelijke bijdrage is gekoppeld aan de component die de gemeente via het gemeentefonds ontvangt voor brandweerzorg (OOV-nieuw). De huidige rijksbijdrage uit het gemeentefonds wordt gezien als een weerspiegeling van de daadwerkelijke kosten van gemeenten voor de brandweer en rampenbestrijding. Concreet betekent dit dat elke gemeente een gelijk aandeel aan inkomsten uit het gemeentefonds jaarlijks afdraagt aan de VRD. De bijdrage van de gemeente Noordenveld aan de VRD bedroeg in 2024 € 1.855.506.
- Resultaat 2024: € 834.437;
- Eigen vermogen 31-12-2024: € 3.102.220
- Vreemd vermogen 31-12-2024: € 35.060.489
Risico’s:
Voor het berekenen van de weerstandscapaciteit wordt alleen de Algemene Reserve meegenomen. De weerstandscapaciteit geeft aan in welke mate de VRD in staat is de risico’s in financiële zin op te vangen. Op basis van de notitie “Samen werken voor Drenthe” heeft de Algemene Reserve van de VRD een bestemming gekregen en kan deze alleen worden ingezet voor het opvangen van loon- en prijsontwikkelingen. De VRD heeft daardoor zelf geen beschikbaar weerstandsvermogen. Dit betekent dat de VRD onvoldoende in staat is om mogelijke risico's zelf op te vangen en zal bij het zich voordoen van de risico's een beroep doen op de bij de gemeente aanwezige weerstandscapaciteit.
De VRD heeft de risico's in kaart gebracht. Alle risico’s zijn gewogen naar de kans dat ze zich kunnen voordoen en de financiële impact die ze voor de VRD kunnen hebben. Op geld gewaardeerd betekent dit een totaalbedrag van € 4.800.000. Het benodigd weerstandsvermogen voor Noordenveld is: € 281.597. Dit bedrag wordt meegenomen in de risicoparagraaf.
Ontwikkelingen: De VRD heeft zich afgelopen jaar wendbaar ingezet. Zo hebben ze bijvoorbeeld ondersteund bij de aanpak van incidenten in Noordenveld en bij verschillende belangrijke projecten, zoals bij de Gasopslag te Norg. De VRD is gestart met het project Actualisering Bevolkingszorg. Hierin wordt gekeken of de bestaande organisatie van Bevolkingszorg in Drenthe nog past bij de huidige tijd. De adviezen vanuit het landelijke advies worden hierin meegenomen. Het project loopt door in 2024. De VRD heeft met het opleiden, trainen en oefenen van de crisisorganisaties de focus gelegd op de thema's vitale infrastructuur, natuurbrand en samenwerking met externe partners. Komend jaar richt de VRD zich onder andere Klimaatadaptatie, duurzaamheid en energietransitie; Data en informatie als essentiële schakels; Veranderend vakmanschap en arbeidsmarktontwikkelingen.
2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Drenthe
Doel: Binnen het programma Samen Doen valt GGD Drenthe onder de Openbare gezondheidszorg. De GGD is voor de 12 Drentse gemeenten de uitvoeringsorganisatie voor de publieke gezondheid. Zij voert de taken uit zoals vastgelegd in de Wet Publieke Gezondheid (WPG). Daarnaast adviseert en ondersteunt zij de gemeenten bij het maken en uitvoeren van het lokale gezondheidsbeleid. Dit alles wordt bekostigd door een jaarlijkse bijdrage van de deelnemers.
Vestigingsplaats: Assen.
Betrokken : De 12 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Een collegelid is lid van het algemeen bestuur.
Financieel belang : Jaarlijkse bijdrage voor de uitvoering van het wettelijk vastgelegde basispakket, op basis van een vastgestelde begroting . De bijdrage van de gemeente Noordenveld aan de GGD bedraagt voor 2024 € 1.340.596 en komt overeen met de begroting 2024 van de GGD.
- Resultaat 2024: € 328.000
- Eigen vermogen 31-12-2024 € 2.808.000
- Vreemd vermogen 31-12-2024: € 9.036.000
Risico’s : In 2021 heeft de werkgroep GRIP op GR-en, de notitie 'Samen werken voor Drenthe' opgesteld. In de notitie, die vanaf 2022 van toepassing is voor de gemeenschappelijke regelingen zijn de volgende afspraken gemaakt:
1. Weerstandscapaciteit is aanwezig bij de deelnemers en in beperkte mate bij de gemeenschappelijke regeling;
2. Het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regelingen vermeldt in de begroting het verschil tussen benodigd en beschikbaar weerstandsvermogen in totaal en naar rato voor de afzonderlijke deelnemers;
3. Een algemene reserve is toegestaan om ontwikkelingen in het loon- en prijspeil af te dekken, met een maximale omvang van 2,5% van de lasten van het betreffende jaar;
4. Als de verwachting is dat de ontwikkelingen in het loon- en prijspeil boven de maximale omvang van 2,5% uitkomt, is afwijken van de richtlijn van 2,5% mogelijk;
5. Het bedrag boven het vastgestelde maximum van de algemene reserve, vloeit naar rato van de deelnemersbijdrage terug naar de deelnemers.
De GGD Drenthe heeft deze afspraken in zijn geheel overgenomen en uitgevoerd.
Voor het berekenen van de weerstandscapaciteit mag op basis van de richtlijnen van het Gemeenschappelijk financieel Toezichtkader (GTK) alleen de Algemene Reserve worden meegenomen.
De weerstandscapaciteit geeft aan in welke mate GGD Drenthe in staat is de risico's in financiële zin op te vangen. Op basis van de notitie 'Samen werken voor Drenthe' heeft de Algemene Reserve van de GGD Drenthe een bestemming gekregen en kan deze alleen worden ingezet voor het opvangen van loon- en prijsontwikkelingen. GGD Drenthe heeft daardoor zelf geen beschikbaar weerstandsvermogen.
Ontwikkelingen :
In 2024 heeft de GGD Drenthe verder gewerkt aan de uitvoering van de geformuleerde speerpunten voor de bestuursperiode 2022 - 2026 in het kader van de nieuwe visie en strategische agenda van GGD Drenthe. Deze speerpunten zijn versterking van de publieke gezondheid, preventie en gezondheidsbevordering, bescherming tegen infectieziekten, transformatie van de jeugdgezondheidszorg, implementatie 'geweld hoort nergens thuis', datagestuurd werken en veiligheid van informatievoorziening en privacy.
3. Recreatieschap Drenthe
Doel: Behartiging van de belangen van recreatie en toerisme van de deelnemende gemeenten.
Vestigingsplaats: Dwingeloo.
Betrokken: Alle 12 Drentse gemeenten en de gemeente Ooststellingwerf.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid: Een collegelid is lid van het dagelijks bestuur.
Financieel belang: Jaarlijkse bijdrage op basis van de begroting 2024. De bijdrage van de gemeente Noordenveld aan het Recreatieschap bedraagt voor 2024 € 88.193 en komt overeen met de begroting 2024 van het Recreatieschap.
- Resultaat 2024: € 0;
- Eigen vermogen 31-12-2024: € 1.184.168
- Vreemd vermogen 31-12-2024: € 1.286.336
Risico’s: Niet van toepassing.
Ontwikkelingen: Het Recreatieschap is, als gemeenschappelijke regeling van de twaalf Drentse gemeenten en de Friese gemeente Ooststellingwerf, één van dé instrumenten die de deelnemende gemeenten inzetten om snel, effectief, daadkrachtig en succesvol de toegevoegde waarde van de recreatief-toeristische sector te vergroten. De onderlinge samenwerking is een voorwaarde om tot effectief beleid te komen. Immers de doelgroep, toeristen en recreanten, kent geen grenzen. We werken aan het creëren van kansen voor onze opdrachtgevers, mogelijkheden voor de ondernemers en resultaten voor de recreanten en toeristen.
Het Recreatieschap ziet de volgende kansen c.q. opdrachten voor zich in 2024:
- Beleidsontwikkeling en ondersteuning
- Projectontwikkeling en beheer stimuleringsfonds
- Routebureau
- Integrale aanpak vrijetijdseconomie
- Duurzaam ondernemerschap
- Benutten wandelknooppuntensysteem
- Inzet wandelplatform Drenthe
- Beleidsontwikkeling nieuwe fietsrecreant (E-bike)
- Ontwikkeling en interpretatie data
- Ondersteuning ondernemers en onderwijs
4. Gemeenschappelijke regeling inzake aanleg, instandhouding, beheer en onderhoud van systemen voor de individuele behandeling van afvalwater (IBA's)
Vestigingsplaats : Groningen.
Doel : Aanleg, instandhouding, beheer en onderhoud van systemen voor de individuele behandeling van afvalwater.
Vestigingsplaats : Niet van toepassing.
Betrokken : Noordenveld en waterschap Noorderzijlvest.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Niet van toepassing.
Financieel belang : De bijdrage wordt toegekend op basis van verleende diensten. De kosten hiervoor worden voldaan uit het GWRP.
Risico’s : Niet van toepassing.
Ontwikkelingen : Geen bijzonderheden.
5. Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Drenthe
Doel : De oprichting van een RUD vloeit voort uit de packagedeal tussen Kabinet, Het IPO, de VNG en de Unie van Waterschappen. Landelijk wordt de noodzaak voor de vorming van een RUD gevoeld om de kwaliteit van de uitvoering te vergroten en om de bestuurlijke versnippering over verschillende bestuursorganen tegen te gaan. Voor de totstandkoming van de RUD is in Drenthe gekozen voor het aangaan van een gemeenschappelijke regeling, omdat voor deze bij uitstek publieke taak de publieke rechtsvorm goede waarborgen biedt. Het takenpakket bestaat uit de milieutaken en omvat zowel de vergunningverlening, het toezicht, de handhaving alsmede milieu-specialistisch advies. Met deze samenwerking tussen de bestuursorganen en bestuurslagen wordt kennis, kwaliteit en capaciteit gebundeld. De intentie is dat deze samenwerking leidt tot een robuuste en toekomstbestendige organisatie. Op termijn zal dit mogelijk leiden tot kostenbesparing voor de deelnemers.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : Alle 12 Drentse gemeenten en de provincie Drenthe.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Een collegelid is lid van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en is tevens voorzitter van de RUD.
Financieel belang : Jaarlijkse bijdrage voor de uitvoering van de milieutaken op basis van een vastgestelde begroting. De verrekeningssystematiek is aangepast zodat deelnemersbijdragen gebaseerd zijn op daadwerkelijk ingezette uren. De bijdrage van de gemeente Noordenveld bedraagt in 2024 € 887.812. Dit is € 176.00 lager dan in de aangepaste begroting 2024 van de RUD.
- Resultaat 2024: € 1.112.000;
- Eigen vermogen 31-12-2024: € 1.837.000
- Vreemd vermogen 31-12-2024: € 8.908.000
Risico’s : Tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering van de RUD kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd. Daarnaast kunnen vraaggestuurde werkzaamheden (zoals onvoorziene klachten en extra asbestmeldingen) ook leiden tot extra kosten. Ook grotere projecten in de gemeente waarbij sprake is van milieuonderzoeken leiden tot meerkosten.
Ontwikkelingen :
Er wordt gewerkt aan een toekomstbestendige organisatie. Deze levert binnen de gestelde kaders een toegevoegde waarde aan een schone, veilige en duurzame leefomgeving in Drenthe. De Omgevingswet is geïmplementeerd en wordt uitgevoerd. Met de keuze om over te gaan tot gefaseerde invoering van risicogericht werken wordt een steeds beter inhoudelijk afwegingskader gecreëerd waarmee op basis van risico inschatting en milieurendement de uitvoering kan worden geprioriteerd.
Een van de belangrijke pijlers voor een toekomstbestendige organisatie is het werven van nieuwe medewerkers. Hiervoor is een samenwerking gestart met de noordelijke omgevingsdiensten om elkaar bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers te versterken. Ook is gestart met het werven van trainees.
6. Publiek Vervoer Groningen-Drenthe
Doel: Een optimaal, duurzaam, betaalbaar en toekomstbestendig vervoersysteem. Het is een samenwerking op het gebied van onder andere lokaal vervoer en vervoer speciaal toegespitst op doelgroepen, zoals het Wmo- en leerlingenvervoer. De samenwerking moet Publiek Vervoer in de toekomst betaalbaar te houden, duurzamer te maken en de service aan de reizigers verder verbeteren.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : Alle 22 gemeenten van Groningen en Drenthe, de provincies en het OV-bureau Groningen Drenthe.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Het bestuur van de Bedrijfsvoeringsorganisatie bestaat uit een afvaardiging van de collegeleden van de deelnemers, te weten 1 vertegenwoordiger per deelnemer per regio (er zijn 7 regio’s). De verantwoordelijk wethouder van Noordenveld, Kirsten Ipema, vertegenwoordigt het perceel Noord/Midden-Drenthe in het bestuur. Tevens is er een vertegenwoordiger van het OV-bureau lid van het bestuur. Aan het bestuur komen alle bevoegdheden toe die aan de Regeling zijn opgedragen.
Financieel belang : In de besluitvorming begin 2016 hebben colleges en het bestuur van het OV-bureau aangegeven in totaal voor de contractperiode een jaarlijks bedrag van maximaal € 800.000 op te brengen. Per deelnemer is een jaarlijkse bijdrage hiervoor vastgesteld, waarbij de gemeenten een onderlinge verdeelsleutel hanteren op basis van het gemeentefonds 2015 voor de Wmo. Volgens deze verdeelsleutel is de bijdrage van de gemeente Noordenveld in 2024 € 23.102, exclusief BTW. De deelnemersbijdrage en de vervoerskosten worden betaald vanuit het Wmo-budget.
- Resultaat 2024:
- Eigen vermogen 31-12-2024:
- Vreemd vermogen 31-12-2024:
Deze cijfers zijn nog niet bekend op moment van schrijven. Zodra de (concept) stukken van Publiek Vervoer binnen zijn, worden deze naar Patrick verzonden.
Risico’s : tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering van Publiek Vervoer kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd. Alle risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie:
- De kleine omvang van de organisatie en het feit dat er maar één persoon per functiesoort aanwezig is, zorgt ervoor dat er geen vervanging is bij ziekte of afwezigheid. Alle vervanging wordt daarom ingehuurd. Een ander gevolg is dat een groot deel van de kennis en kunde bij externe medewerkers ligt en Publiek Vervoer daarom afhankelijk is van inhuurkrachten;
- De Algemene Verordening Gegevensbeheer (AVG) blijft een aandachtspunt.
Ontwikkelingen :
- De vervoerscontracten eindigden op 31 juli 2024. Deze zijn (nogmaals) verlengd voor een periode van twee aaneengesloten jaren. Dit betreft de periode van 31 juli 2024 tot 1 augustus 2026.
- De voorbereidingen voor de aanbesteding zijn in 2024 gestart. De nieuwe vervoersovereenkomst dient in te gaan op 1 augustus 2026.
- Er is in 2024 gestart met een onderzoek naar de juiste vorm van bedrijfsvoering.
7. Noordmidden-Drentse (NMD) samenwerking
Doel : De NMD-samenwerking heeft als belangrijkste doel de inkoop van ondersteuning die voortvloeien uit de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke opvang (Wmo) gezamenlijk uit te voeren. Ook de daaruit voortvloeiende (voorbereidende) werkzaamheden als beleidsvorming, contractmanagement, kwaliteitsmanagement en handhaving vormen onderdeel van de samenwerking.
Vestigingsplaats : Assen
Betrokken : gemeente Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe, Noordenveld en Tynaarlo.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Het bestuur bestaat uit portefeuillehouders van de vijf deelnemende gemeenten die de Jeugdwet en/of Wmo in portefeuille hebben. Hieruit volgt dat de gemeente vertegenwoordigd kan worden door twee bestuurders.
Financieel belang : jaarlijkse bijdrage voor het samen inkopen van ondersteuning en/of behandeling vanuit de Jeugdwet en de Wmo op basis van een vastgestelde begroting. De bijdrage van de gemeente Noordenveld voor 2024 is vastgesteld op € 430.395,-. De bijdrage komt ten laste van het sociaal domein.
- Resultaat 2024: € 0;
- Eigen vermogen 31-12-2024: € 0;
- Vreemd vermogen 31-12-2024: € 0.
Risico’s : Tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd.
Ontwikkelingen : De NMD-samenwerking huurt werkplekken bij de gemeente Noordenveld (tweede verdieping van het Inwonersplein).
7. Enexis NV
Doel : Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
Vestigingsplaats : Den Bosch.
Betrokken : Provincies en gemeenten bezitten de aandelen.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang : De gemeente bezit 0,0469% van de aandelen en ontvangt dividend.
- Resultaat per 31-12-2024: € 254 miljoen;
- Eigen vermogen 31-12-2024: € 5.538 miljoen;
- Vreemd vermogen 31-12-2024: € 5.949 miljoen.
Risico’s : Het financieringsbeleid van Enexis Groep is erop gericht om de zelfstandige financiering zeker te stellen door tijdig, blijvend en voldoende toegang te realiseren tot kapitaal- en geldmarkten en tegelijk de financieringsstructuur, financieringskosten en -risico’s te optimaliseren. De uitvoering van het financieringsbeleid is vastgelegd in een Treasury Statuut, met daarin opgenomen doelstellingen, taakomschrijving en mandaat van de afdeling Treasury, rapportering, risicobeheer en organisatorische en administratieve kaders ten behoeve van de financiering.
De financiering van Enexis Groep vindt plaats door het aantrekken van externe financiering door Enexis Holding N.V., welke financiering intercompany wordt doorgeleend aan de groepsmaatschappijen. In het kader van haar bedrijfsvoering is Enexis Holding N.V. blootgesteld aan een aantal risico’s, zoals onder meer: marktrisico, kredietrisico, solvabiliteits-/liquiditeitsrisico en procesrisico. Het beleid is er mede op gericht om de impact van de vermelde risico’s op de financiële resultaten en het vermogen te minimaliseren. Hiervoor kan Enexis Holding N.V. financiële instrumenten/derivaten inzetten.
Ontwikkelingen : Enexis is financieel gezond, maar is door de groeiende investeringsopgave structureel cashflow negatief. Om de groei in het elektriciteitsnet te kunnen betalen, moet Enexis de komende jaren veel gaan lenen op de kapitaalmarkt. Zo heeft de rvc afgelopen jaar goedkeuring gegeven aan de uitgifte van de vierde groene obligatie waarmee Enexis nieuwe investeerders kan aantrekken. Om voldoende leningen tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden te kunnen blijven aantrekken moet Enexis financieel solide blijven. Dat is een uitdaging met zulke grote investeringen. Het bedrijf is op koers om de besparingen van € 220 miljoen in de periode 2022-2026 te realiseren. Letten op de eigen kosten is en blijft belangrijk. De genomen maatregelen zijn echter niet voldoende om de opgave die de energietransitie voor Enexis met zich meebrengt in de toekomst te blijven financieren en de zelfstandigheid van Enexis te waarborgen. Er is op termijn meer eigen kapitaal nodig en het is verstandig tijdig maatregelen te treffen. Dit heeft ertoe geleid dat Enexis medio 2024 gesprekken met de aandeelhouderscommissie heeft opgestart over de mogelijkheden om het eigen vermogen van Enexis te versterken.
8. NV Waterleidingmaatschappij Drenthe
Doel : Gewaarborgde levering van water.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : Provincie Drenthe en 11 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang : De gemeente Noordenveld bezit 72 aandelen.
- Resultaat 2023: € 3,2 miljoen;
- Eigen vermogen 31-12-2023: € 64,8 miljoen;
- Vreemd vermogen 31-12-2023: € 158,5 miljoen.
Risico’s : Niet van toepassing.
Ontwikkelingen : Het jaarverslag 2023 van WMD Drinkwater is goedgekeurd in de aandeelhoudersvergadering 14 juni 2024.
9. NV Bank Nederlandse Gemeenten
Doel : Behartiging van de bancaire zaken van onder meer de Nederlandse gemeenten.
Vestigingsplaats : Den Haag.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Betrokken : Nederlandse staat, provincies en gemeenten.
Financieel belang : De gemeente Noordenveld bezit 0,05% (30.771) van de aandelen.
- Resultaat 2024: € 294 miljoen;
- Eigen vermogen 31-12-2024: € 4.777 miljoen;
- Vreemd vermogen 31-12-2024: € 123.816 miljoen.
Risico’s : Niet van toepassing.
Ontwikkelingen : Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank.