Verschillen en toelichtingen
In dit onderdeel lichten we de verschillen tussen de begroting 2024 en de realisatie 2024 per afdeling en dekkingsbron groter dan € 100.000 toe.
Bedrijfsvoering
(bedragen x € 1.000) | |||||
Afdeling | Betreft | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | In dienst | 5.468 | 5.602 | 5.375 | 126 |
Ingeleend | 14 | 1.244 | 1.345 |
De afwijking van € 126.000 komt deels door hogere kosten voor inhuur, vooral voor systeembeheer en ICT- en beveiligingsspecialisten. Aan de andere kant zijn er meevallers door onverwachte inkomsten van het UWV en minder gebruikte communicatie-uren bij projecten.
Strategie en Ontwikkeling
(bedragen x € 1.000) | |||||
Afdeling | Betreft | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Strategie en Ontwikkeling | In dienst | 3.227 | 2.743 | 2.447 | 680 |
Ingeleend | 585 | 1.604 | 1.219 |
Toelichting: Het voordelige verschil wordt met name verklaard doordat het budget voor capaciteit decentrale overheden voor energie- en klimaatbeleid gedeeltelijk is benut. Wij stellen voor deze middelen over te hevelen naar 2025.
Publiekszaken
(bedragen x € 1.000) | |||||
Afdeling | Betreft | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Publiekszaken | In dienst | 7.013 | 7.187 | 6.772 | -457 |
Ingeleend | 345 | 1.019 | 1.890 |
De hogere salarislasten van de afdeling Publiekszaken komen door uitgaven voor Oekraïne, vooral voor ingehuurde beveiliging (€ 551.000). Deze kosten worden gecompenseerd door het Rijk. Daarnaast is er een besparing van € 94.000, omdat sommige functies langer openstonden door de krappe arbeidsmarkt. Per saldo leidt dit tot een tekort van € 457.000.
Investeringen
(bedragen x € 1.000) | ||||
Dekkingsbron | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Investeringen | -1.134 | -1.134 | -922 | -213 |
Er is in 2024 minder geïnvesteerd dan begroot. Dit heeft niet alleen geleid tot een financieel voordeel op de kapitaallasten, maar ook tot een financieel nadeel op de dekking van personele lasten door investeringen. Waar verwacht werd dat de organisatie voor € 1.134.000 aan uren zou toeschrijven aan de investeringen, kwam de realisatie uit op € 9221.000. Het nadeel over 2024 bedraagt daardoor € 213.000.
Eenmalige budgetten / SPUK's
(bedragen x € 1.000) | ||||
Dekkingsbron | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Eenmalige budgetten / SPUK's | 0 | -1.082 | -1.347 | 265 |
Het voordeel op de eenmalige budgetten / SPUK's is voornamelijk ontstaan door de specifieke uitkering voor de opvang van Oekraïners.
Tarieven afval en riolering
(bedragen x € 1.000) | ||||
Dekkingsbron | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Tarieven afval en riolering | -1.531 | -1.531 | -1.657 | 126 |
De hogere dekking uit de tarieven afval en riolering is voornamelijk ontstaan doordat meer uren zijn gemaakt door eigen medewerkers. Op het nieuwe grondstoffencentrum is meer aanbod van huisvuil en dus ook bemensing nodig. Daarnaast is zijn er meer uren gemaakt ten behoeve van de riolering.
Overige tarieven
(bedragen x € 1.000) | ||||
Dekkingsbron | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Overige tarieven | -967 | -967 | -1.253 | 286 |
De hogere dekking uit de overige tarieven (leges) is toe te schrijven aan een hoger dan begrote kostendekkendheid van de meeste diensten en in het bijzonder op de omgevingsvergunningen. Er zijn veel aanvragen ontvangen en afgehandeld in 2024, waaronder ook een groot aantal projecten. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een relatief hoge kostendekkendheid. Er zijn meer reisdocumenten aangevraagd dan begroot, waardoor er ook meer uren zijn gemaakt. Dit komt voornamelijk doordat sinds 2021 voor het reizen naar het Verenigd Koninkrijk een paspoort nodig is. Daarnaast zijn er meer rijbewijzen afgegeven dan in eerste instantie is begroot.