De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden
opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties,
blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-,
voorwaarden-, en misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium. In deze
rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in
hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de
balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium
zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de
balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de
begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet en
regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op
27 november 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten
in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en
bedraagt 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 3,9 miljoen. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.
Bevindingen
Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen bedrag 8,3 miljoen bedraagt. Dit is hoger dan de daarvoor gestelde grens van € 3,9 miljoen. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van 5,8 miljoen acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken. De geconstateerde afwijkingen zijn:
Begrotingscriterium
Binnen het begrotingscriterium onderscheiden wij drie onderdelen:
- Overschrijding van de lasten binnen de programma’s en investeringsbudgetten;
- Ongeautoriseerde reservemutaties;
- Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld.
De overschrijdingen binnen onderdeel 1 bedragen in totaal € 5,8 miljoen, maar passen allemaal binnen het beleid. Deze tellen daarom niet mee bij het bepalen van de onrechtmatigheid binnen de gestelde grens van € 3,9 miljoen. Voor onderdeel 2 geldt dat zich in de jaarrekening geen ongeautoriseerde reservemutaties hebben voorgedaan. Onderdeel 3 levert geen formele onrechtmatigheid op.. Middels een addendum is het begrip tijdigheid opgenomen in de financiële verordening. Het melden van overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten aan de raad in de jaarrekening is vastgesteld als tijdige melding.
Voorwaardencriterium
De gemeente heeft een tolerantiegrens van €3,9 miljoen voor onrechtmatigheid. In het inkoop- en aanbestedingsproces zijn er onrechtmatigheden geconstateerd, in totaal is er € 2,5 miljoen onrechtmatig. Dit is onder andere opgebouwd uit:
- € 1.417 duizend opvang en begeleiding Oekraïners en asielzoekers niet aanbesteed;
- € 320.000 inhuur medewerkers, boven de Europese aanbestedingsdrempel;
- € 300.000 levering van bakstenen. boven de Europese aanbestedingsdrempel.
- € 138.000 inkoop expertise boven de Europese aanbestedingsdrempel.
- € 118.000 grondwateronderzoek niet Europees aanbesteed.
Misbruik en Oneigenlijk gebruik
Wij hebben geen onrechtmatigheden geconstateerd.
In de paragraaf Bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.